Grip op kosten
Goede communicatie is onmisbaar in de zorg. De inzet van techniek om de communicatie in een zorginstelling te verbeteren groeit enorm. Dat vinden wij natuurlijk heel goed om te zien, het helpt immers zorgprofessionals in hun werk. Ook vergroot het de zelfstandigheid van cliënten en bewoners wat ten goede komt aan de kwaliteit van hun leven. Maar de inzet van technologie kost ook geld, de uitgaven voor zorgtechnologie en netwerken groeien sterk en zijn niet altijd goed beheersbaar.
ICT BUDGET IN DE ZORG
In de meeste instellingen komt zorgtechnologie voor de rekening van de IT-afdeling. Het grootste deel van het budget van IT bestaat uit kosten voor de basis infrastructuur, de algemene voorzieningen, zoals netwerken, die nodig zijn om toepassingen te gebruiken. De kosten voor zorgtechnologie maken een relatief klein deel uit van het budget maar het aandeel groeit elk jaar. Voor een gedegen budgetplanning is een duidelijk overzicht van de kosten nodig. Operationele kosten zijn in de praktijk moeilijk beheersbaar. Dit kan te maken hebben met storingen of andere onverwachte problemen in de zorgcommunicatie die vaak snel opgelost moeten worden.
CONTINUÏTEIT
Beschikbaarheid van systemen staat wat ons betreft centraal in de zorgsector. Vaak worden zorgsystemen redundant uitgevoerd zodat het alarmproces in alle situaties geborgd is. Maar ook de werking van hardware zoals zenders, alarmeringstoestellen en zorgtelefoons zijn belangrijk als het gaat om continuïteit van de zorgcommunicatie. Als system integrator helpen wij zorginstelling hierbij door middel van een nulmeting. Deze meting is wat ons betreft de basis van implementatie van zorgtechnologie; het geeft duidelijkheid over wat belangrijk is voor een zorginstelling. Lees hier meer over onze nulmeting.
KOSTEN BEHEERSING
Wanneer er een duidelijk beeld is van de eisen en wensen op het gebied van zorgtechnologie kan de zorgorganisatie keuzes maken. Door bijvoorbeeld te kiezen voor SaaS (Software as a Service) zijn investeringskosten laag en bent u verzekerd van software die altijd up-to-date is. In dit model wordt er maandelijks een bedrag betaald voor de software, wat op- en afschalen makkelijker en kostenefficiënt maakt. Ook bij het kiezen van hardware zijn er mogelijkheden, bijvoorbeeld in de vorm van TaaS (Tech as a Service). Of er worden afspraken over het binnen een bepaalde periode vervangen van apparaten die kapot gaan. Onze SLA helpt zorginstellingen bij het beheersen van kosten op het gebied van zorgtechnologie.
SLA (Service Level Agreement)
Om onverwachte kosten beter te beheersen kijken we naar de dienstverlening die nodig is om verstoringen in het zorgproces te voorkomen. Samen met onze klant leggen dit vast in de SLA (Service Level Agreement). Hierin staat wat we van elkaar mogen verwachten én wat de kosten hiervoor zijn. Deze manier van werken, in combinatie met XLA (eXperience Level Agreement) zorgt ervoor dat we samen blijven kijken naar wat er goed gaat maar ook wat er nodig is om in de toekomst de kwaliteit te waarborgen.
Bent u benieuwd hoe wij als System Integrator u helpen grip te houden op kosten voor zorgtechnologie? Onze specialisten kunnen u hier alles over vertellen.